tisdag 2 juni 2009

Ett flygplan är borta!

Fy vad ruskigt, ett Air France-plan försvann helt plötsligt från radarn fyra timmar efter start. Inget Mayday utan bara ett automatiskt meddelande att alla funktioner plötsligt slagits ut på planet. Men några passagerare hann skicka sms som "Jag är rädd" och "Jag älskar dig" till sina anhöriga. Vad visste de? Vad hann de tänka? Vad var det som hände?? Uppenbarligen var det något som hände under en viss tidsrymd eftersom de ändå hann skicka sms, så det kan ju rimligtvis inte ha varit en explosion. Vilket mysterium. Hoppas de hittar svar på frågan. Planet lär de inte hitta, i alla fall inte intakt. Tydligen har man hittat lite vrakdelar, även om man inte kan bekräfta att de kommer just från detaktuella planet.

Tur man inte ska flyga inom närmsta tiden... Jag är ju egentligen inte flygrädd alls, gillar att flyga, men ändå.

Kommer ihåg första gången jag skulle flyga. Jag var 12 år och vi skulle flyga till Göteborg från Sundsvall med familjen. Dagen innan vi skulle åka iväg skedde en olycka med just den flygplanstyp vi skulle med. Ett plan tappade motorn i starten och kraschade. Minns inte om det var några döda. Men vad jag minns var att jag var oerhört perceptiv och noterade varje liten skakning och varenda förändring i motorljudet som tecken på en förestående olycka. Det var en nervös flygning, men allt gick bra och jag lärde mig älska att flyga trots detta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar